همه چیز درباره المان

عشق آلمانی‌ها به سیب‌زمینی

احمدرضا محمدیان
همه چیز درباره المان

عشق آلمانی‌ها به سیب‌زمینی

آلمانی‌ها علاقه ویژه‌ای به سیب زمینی دارند و سیب‌زمینی در اشکال مختلف و با دستور‌های غذایی گوناگون جای بخصوصی را در برنامه غذایی آلمانی‌ها دارد. هر آلمانی سالی ۶۷ کیلو سیب‌زمینی مصرف می‌کند.

سیب زمینی برای نخستین بار در سال ۱۶۳۰ وارد آلمان شد، اما کشاورزان علاقه‌ای به کشت آن از خود نشان ندادند تا اینکه فریدریش دوم، پادشاه پروس با بکار بردن ترفندی کشاورزان را به کشت سیب زمینی علاقمند کرد. او به منظور حفاظت از این ماده غذایی جدید دستور داد دور تا دور زمینی که در آن سیب‌زمینی‌کاشته شده بود نگهبان بگمارند. او با این کار حساسیت کشاوزان را نسبت به "ارزشمند بودن" سیب‌زمینی برانگیخت.

هیچ جشن و میهمانی در آلمان بدون سالاد سیب‌زمینی قابل تصور نیست. گرچه مواد اصلی سالاد از سیب‌‌زمینی و سس مایونز تشکیل شده، اما دستورالعمل‌های گوناگون باعث شده تا این سالاد با مزه‌های مختلف تهیه شود.

برخی از غذاهای آلمانی با سیب‌زمینی یا خمیر سیب‌زمینی که از پودر آن تهیه می‌شود، سرو می‌شوند. به این فرم از سیب‌زمینی "کلُوسه" (Klöße) گفته می‌شود.

در آلمان به سیب‌زمینی سرخ شده "پومس" (Pommes) گفته می‌شود. هیچ اغذیه فروشی یافت نمی‌شود که در آن سیب‌زمینی سرخ شده فروخته نشود. در آلمان سالی ۳۰۰ هزار تن سیب‌زمینی سرخ شده مصرف می‌شود.

سیب ‌زمینی آب‌پز بخش جدایی ناپذیر غذای آلمانی‌ها است. نوع دیگر حضور سیب‌زمینی بر سر میز غذا از نوع سیب‌زمینی آب‌پز پوست نگرفته است که برای مصرف با چاقو بریده می‌شود و با قاشق به همراه یک سس صرف می‌شود. کباب سیب‌زمینی که در ورق آلومینیوم پیچیده شده نیز از محبوبیت زیادی در آلمان برخوردار است.

"کوکو" سیب‌زمینی که در آلمان به آن "رایبه‌کوخن" (Reibekuchen) گفته می‌شود بخصوص در شهرهای حاشیه راین بسیار محبوب است. این "کوکو" معمولا به همراه پوره سیب درختی و یا ماهی سالمون که در آلمان به آن "لاکس" (Lachs) می‌گویند، مصرف می‌شود.

یک ضرب‌المثل آلمانی که کاربرد زیادی هم دارد می‌گوید: "بزرگترین سیب‌زمینی‌ها نصیب‌ احمق‌ترین دهقانان می‌شود" (Die dümmsten Bauern ernten die dicksten Kartoffeln). در موارد دیگر هم سیب زمینی کاربرد دارد. مثلا گفته می‌شود: کسی یا چیزی را "مثل سیب زمینی داغ رها کردن".


موضوعات مرتبط: درباره المانکشاورزی المان
برچسب‌ها: همه چیز دزباره المان

تاريخ : | | نویسنده : احمدرضا محمدیان |

کشاورزی در المان

آب فراوان، هوای معتدل، خاکی پربازده. آلمان آسمانی خاکستری و زمینی سبز دارد.
● آب وهوا
آلمان به لحاظ آب ‌و هوایی جزو اقلیم معتدل اروپایی در حوزه‌ی وزش بادهای غربی است و منطقه‌ی گذار از آب و هوای دریایی غرب اروپا به آب و هوای قاره‌ای در شرق اروپاست. منطقه‌ای که در آن واقع است از جریان خلیج نیز تأثیر می‌گیرد که اقلیم را معتدل می‌کند. جریان خلیج یک جریان گرم دریایی در اقیانوس اطلس است.
در آلمان به ندرت پدیده‌هایی چون خشکسالی مداوم، گردباد، سرما یا گرمای غیرعادی پیش می‌آید. گاهی با توفان مواجه می‌شویم که هر ازچندگاهی با خسارات قابل‌توجهی همراه است. سیل تقریبا هر ساله رخ می‌دهد و اینجا یا آنجا آسیب‌هایی می‌رساند. تفاوتی که میان درجه‌ی حرارت هوا در شمال و جنوب است، به دلیل مرتفع بودن جنوب تعدیل می‌شود. بادهای غربی رطوبت فراوانی را از اقیانوس به همراه می‌آورند. در همه‌ی فصلها باران می‌بارد. کمترین درجه‌ی هوا در ماه ژانویه (دی/بهمن) و بیشترین آن در ماه ژوییه (تیر/مرداد) است. گرایش عمومی درجه‌ی حرارت هوا در آلمان به سوی گرم شدن بیشتر است. درجه‌ی حرارت متوسط، که سالیان طولانی ۸/۳ سانتیگراد بوده است، از سال ۱۹۸۸ (به استثنای ۱۹۹۶) به سمت گرم شدن بیشتر پیش رفته است. به‌عنوانِ نمونه درجه‌ی متوسط هوا در سال ۲۰۰۰ به ۹/۹ سانتی‌گراد رسیده است.
● کشاورزی و زیست‌بوم
ترکیب خاک در آلمان از نظر حاصلخیزی منطقه به منطقه فرق می‌کند. در آلمان شمالی کمربند ساحلی سرشت مردابی دارد و از این رو بسیار حاصلخیز است. در حالی که زمین خشکِ پس از آن، کم‌بار است.
در مجموع از ۵۳/۵ درصد زمینهای آلمان استفاده‌ی کشاورزی می‌شود. ۲۹/۵ درصد زمینها از جنگل پوشیده‌اند. بخش مسکونی دربرگیرنده‌ی ۱۲/۳ زمینهاست.
درختهای رایج در آلمان از دو نوع مخروطی (بی‌خزان) و برگریز (باخزان) هستند. از نوع اخیر می‌توان راش قرمز و بلوط را نام برد. جنگلهای طبیعی عمدتا از غان و کاج تشکیل شده‌اند. سمور، گوزن، آهو، گراز و نیز روباه از جانورهای ساکن در جنگلهای آلمان اند. بیدستر و سمور آبی از ساکنان جویبارها هستند.

 


موضوعات مرتبط: درباره المانکشاورزی المان

تاريخ : | | نویسنده : احمدرضا محمدیان |
صفحه قبل 1 صفحه بعد
.: Weblog Themes By Slide Skin:.